مقدمه و آشنایی:
کمپانی شور در سال ۱۹۲۵ میلادی توسط سیدنی شور در شیکاگو پایهگذاری شد و در آغاز کارش تهیهی قطعات اولیه لازم برای ساخت رادیو بود.
بعدها این شرکت مبدل به یکی از تولیدکنندگان حرفهای میکروفون، میکروفون بیسیم، کارتریجهای فونوگراف، دستگاههای صدا آمیزی و پردازشگرهای سیگنال دیجیتال شد. این شرکت همچنین به تولید هدفونهای حرفهای میپردازد.
میکروفنهای این برند بسیار مناسب وکال و اکثر ایرفونهای آن مناسب اجرای زنده و مانیتورینگ هستند.
اما audiophileها ایرفونهای این برند را به دلیل صدای شفاف و بدون دستکاری در صدا انتخاب میکنند و از آن لذت میبرند.
به طور کلی شور در دنیا به تولید ایرفونهایی با مید رنج شفاف شهره است.
اکنون میخواهیم با یکی از بهترینهای این مدل آشنا شویم.
جعبه و محتویات:
با یک جعبه بسیار ساده رو به رو هستیم. بستهبندی شکیلی که در نگاه اول، ایرفون را نشان میدهد. ایرفون رنگ دلربای خاصی (برنزی) دارد که نظر هر آدمی را به خود جلب میکند و او را به آرزو وا میدارد که شور SE535 را درون گوش خود تصور کند.
درون جعبه:
- ایرفون که درون یک لایه محافظ پلاستیکی محکم قرار گرفته است.
- کابل ١۶٢ سانتیمتری
- هارد کیس نسبتاً بزرگ بیضی شکل لوکس
- سه جفت ایرتیپ فومی مشکی رنگ در سه سایز مختلف
- سه جفت ایرتیپ سیلیکونی در سه سایز مختلف
- یک جفت ایرتیپ فومی زرد رنگ با قابلیت شستشو (بهترین صدا و راحتترین ایرتیپ)
- یک جفت ایرتیپ triple flange سفید رنگ
- آداپتور هواپیما
- آداپتور ولوم کنترل صدا
- تبدیل ۳٫۵ میلیمتری به ۶٫۳ میلیمتری
کیفیت ساخت، بدنه و راحتی ایرفون:
کمپانی شور بعد از مدل SE315، پوسته ایرفونهای خود را باز طراحی کرد. نازل و نگهدارنده ایرتیپ با زاویه بیشتری نسبت به بدنه قرار گرفتهاند. بدینترتیب، SE535 ارگونومی، راحتی و ایزولاسیون بینظیری را فراهم میکند و به استفادهکننده این امکان را میدهد که برای مدت زمان طولانی از ایرفون استفاده کند.
جنس پوستهی ایرفون از ترکیب شیشه و پلاستیک خاصی تولید شده است که شور هیچگاه آن را رسانهای نکرده و مواد ترکیبی آن هم اکنون مخفی است. این پوسته بسیار با دوام و باکیفیت است و کمترین اعوجاج و دیستورشن را نوید میدهد.
کابل:
کابل ایرفون از کیفیت ساخت بینظیری ساخته شده است.
سرجک ۳٫۵ میلیمتری حالت L دارد و برای رسانایی بهتر، با روکشی از طلا آبکاری شده است.
این کابل Y شکل است و توسط splitter قابل تنظیم است.
همچنین این کابل توسط اتصال MMCX به پوستههای ایرفون متصل میشود. این اتصال به کاربران کمک میکند که از کابلهای افتر مارکت با کیفیتتری استفاده کنند.
آنالیز صدا (با توجه به تحلیل گراف و نمودار فرکانسی):
بیس و ساب بیس (فرکانسهای پایین):
شور ۵٣۵ صدایی روشن و Bright به همراه low end بسیار عمیق در sub bass است.
با شیب بسیار ملایم و کم که از منفی۵ دسیبل شروع شده و تا نزدیکی صفر دسیبل کشیده میشود و با افزایش+٣ دسیبلی در ناحیه ١٠ هرتزی نوید بهترین، دقیقترین و پانچیترین بیس را خواهد داد.
بیس در این ایرفون به هیچ عنوان boomy یا حجیم نیست، بلکه کاملاً دقیق با پانچ ترد و لحظهای است.
همچنین مید بیس روان و کمی جلوتر شنیده میشود و اینجاست که این ایرفون گوش شنوندهاش را نوازش میدهد و شخص شنونده از این ایرفون متعجب خواهد شد.
اکثر شنوندگان حرفهای میگویند که باید اجازه دهید شور ۵۳۵ با گوش شما خو بگیرد تا آن را درک کنید (اشاره به عادت کردن مغز یا همان Burn-in مغزی).
مید رنج:
همانطور که در نمودار شاهد هستیم، در فاصلهی ٨٠ الی ١٠٠٠ هرتز کوچکترین پستی و بلندی (دره، شکستگی یا برآمدگی) وجود ندارد و مید رنج بسیار بسیار تمیز، با تمرکز بر upper mids (وکال زن) است. این مید رنج فوقالعاده، این ایرفون را به شاهکار شور و صنعت ایرفونسازی تبدیل کرده است.
به جرات میتوان گفت که کمتر ایرفون یا هدفون فول سایزی در دنیا وجود دارد که چنین مید رنج فلتی داشته باشد!!!
این ایرفون روح و body بسیار قابلی دارد و تمام فرکانسها کاملاً کنترل شده با soundstage باز و سه بعدی است.
فرکانسهای بالا (تربل):
صداهای این بازهی فرکانسی، اکستندد با کششهای کاملاً کنترلی بدون هیچ roll off اضافه یا سقوطهای ناگهانی شنیده میشود.
راجع به این ایرفون باید بدانید که sibilant آزار دهندهای به گوش شنونده نخواهد رسید و دقت و transparency صدا به وضوح شنیده میشود که این ایرفون را به یک ایرفون بسیار دقیق و مانیتور تبدیل میکند.
سانداستیج و ایمجینگ:
شور ۵۳۵ از عرض بسیار وسیع به همراه عمق بسیار فرورفته (منظورم محور زی که ایمجینگ را تداعی می کند است) دارد.
این ایرفون به کاربر حس زنده بودن در وکال و سازهای زهی را بدون کوچکترین هارشی پخش میکند.
مقایسه:
مقایسه با ایرفون Westone UM Pro 50:
صدای شور SE535 شفافتر و روشنتر است و شنونده خود را روی استیج تصور میکند. در حالی که وستون UM Pro 50 صدای Laid back ایجاد میکند که کاربر، خود را انتهای فضای کنسرت تصور می کند. سانداستیج در هر دو تقریباً یکسان است.
مقایسه با ایرفون MEE Audio Pinnacle P1:
ایرفون P1 موزیکالتر با سانداستیجی وسیعتر است و صدای شناور و airy است. این در حالی است که شور ۵۳۵ به شدت دقیقتر و تاکید بر مید رنج شفافتر و ساب بیس قویتر است.
مقایسه با ایرفون Westone W40:
سانداستیج شور بیشتر و بیس خطی است. در حالی که وستون W40 بیس تیرهتر با کوبش بیشتر و صدای boomy است.
مقایسه با ایرفون Campfire Audio Vega:
وگا بسیار موزیکال است و صدای نرم و روانی دارد که شنونده حس یک هدفون فول سایز را دارد. از شنیدن با این ایرفون سیر نخواهید شد!
سانداستیج در وگا، وسیعتر و موزیکالیته بهتر است، ولی کماکان دقت و بیرحم بودن در نشان دادن واقعیت موسیقی برتری با شور ۵۳۵ است.
سورسهای مورد استفاده:
شور SE535 به همراه پلیر Fiio X5iii:
سانداستیج متوسط و تاکید بر ساب بیس قوی تر.
شور ۵۳۵ به همراه پلیر Astell & Kern AK300:
صدای گرم به همراه مید بیس افزایشی (صدا با این ست در ایرفون مورد نظر ما لذتبخشتر میشود).
شور SE535 به همراه دک/امپ Chord Mojo:
صدای سرد و فلت با دقت بسیار بالا.
شور۵۳۵ به همراه آیباسو DX200:
به شدت تمیز و دقیق با لایه بندی بسیار بسیار حساب شده گویی که ایرفون دگرگون شده است.
سخن آخر و نتیجهگیری:
همانطور که در بالا ذکر شد، این ایرفون صدای چندان موزیکال با بیس زیاد ندارد و اولویت در آن شفافیت و دقت صداست.
این ایرفون برای شنوندههایی که بصورت حرفهای موسیقی را دنبال میکنند و خواهان تمیزی در صدا هستند، یک گزینه عالی خواهد بود. همینطور این ایرفون را به دوستانی که خواننده یا نوازنده هستند نیز پیشنهاد میکنم.
مزایا: صدایی بسیار تمیز، شفاف و دقیق – راحتی استفاده در طولانیمدت – ارزش خرید نسبت به قیمت
معایب: مقداری میکروفونیک در کابل شنیده میشود – پلاستیکی بودن نازل نگه دارنده ایرتیپ
۲ نظرات
بررسیتون جالب بود خصوصاً اونجایی که گفتید توی تربل رول آف نداره. در حالی که توی همه ریویو های خارجی به رول آف واضح این مدل اشاره شده، حتی در نسخه قرمز SE.
منم با اقای اغوان موافقم roll offبه شدت دیده میشه به خصوص
تو سبک های راک و متال